Załącznik Nr 1
do Zarządzenia Nr 24/2018
Dyrektora Przedszkola Publicznego Nr 15
z dnia 20 grudnia 2018r.
REGULAMIN SPACERÓW I WYCIECZEK Przedszkola Publicznego NR 15 w Tarnowie
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. z 2018r. poz.1055)
I. Postanowienia ogólne
§ 1
-
Organizatorem spacerów i wycieczek jest Przedszkole Publiczne nr 15 w Tarnowie przy współpracy z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
-
W zorganizowaniu wycieczki przedszkole może współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi podmiotami, których przedmiotem działalności jest krajoznawstwo i turystyka.
-
Organizację i program wycieczki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności.
-
Spacery – dla wszystkich dzieci
-
Krótkie wycieczki – dla dzieci powyżej 4 roku życia
-
Wycieczki krajoznawczo-turystyczne – dla 5,6 letnich dzieci
-
-
Formy:
-
Spacery i krótkie wycieczki poza teren przedszkola wpisane w „Rejestr wyjść grupowych”
-
Autokarowe wycieczki krajoznawczo-turystyczne,
-
Autokarowe wyjazdy do kina, teatru itp.
-
-
Ustalenie harmonogramu wycieczek na dany rok szkolny (stanowi załącznik do programu imprez w przedszkolu).
II. Cele spacerów i wycieczek
§ 2
-
Poznawcze-zapoznają dzieci z najbliższą okolicą –osiedlem, dzielnicą, miastem w którym mieszka dziecko. Podczas spacerów , wycieczek można poznać różne obiekty, instytucje- np. Poczta, Policja, Straż. Warto zabrać dziecko do różnych punktów usługowych – np. do fryzjera, szewca, zegarmistrza… Dzięki tym wizytom dziecko pozna różne zawody-sposób wykonania danej pracy, narzędzia oraz przydatność danego zawodu dla ludzi. Celem dalszego zwiedzania mogą być zabytki np. kościół, muzeum, zabytkowe kamienice, zamek.
-
Patriotyczne- poznając swoje miasto – jego zabytki, historię dziecko czuje się z nim związane. Jest to jego miejsce na ziemi –„ Mała ojczyzna.” Dlatego warto pokazywać dziecku wszystko to, co cenne w najbliższej okolicy, mieście (kulturę, tradycję, piękno środowiska przyrodniczego, cechy charakterystyczne danego regionu.)
-
Emocjonalne -Każdy spacer ,wycieczka wyzwala pozytywne emocje – radość, zadowolenie, ciekawość. Dziecko cieszy się z kontaktu z kolegami. Wreszcie ktoś ma dla niego czas. Można go spędzić razem spacerując i zwiedzając. Dziecko czuje się kochane, potrzebne. W ten sposób dzieci integrują się w grupie przedszkolnej.
-
Społeczne – dziecko poznaje właściwe wzorce zachowań. Uczy się jak należy zachować się np. w środkach lokomocji , w muzeum (jesteśmy cicho ,nie dotykamy eksponatów); w parku (nie niszczymy przyrody- nie depczemy trawników, nie zrywamy kwiatów bawimy się zgodnie ,pożyczamy sobie zabawki, ustępujemy miejsca na zjeżdżalni czy huśtawce).
-
Estetyczne – kształcą wrażliwość młodego człowieka na piękno i sztukę. Będzie to: oglądanie wystaw ,wizyty w muzeum ,słuchanie koncertów muzycznych, oglądanie przedstawień w teatrze. Wizyta w teatrze jest dla dziecka czymś niepowtarzalnym. Sama wyprawa, odpowiedni strój (odświętny), nastrój w teatrze sprawiają że wycieczka staje się wyjątkowa.
-
Zdrowotne – zwłaszcza dzięki ćwiczeniom fizycznym. Spacery, wycieczki do parku, do lasu są wspaniałą okazją do uprawiania ćwiczeń fizycznych.
III. Organizacja wycieczki
§ 3
-
Organizując spacery i wycieczki:
-
-
zapoznajemy dzieci z miejscem i celem spaceru bądź wycieczki, aby ich obserwacje i działania były świadome;
-
nie dopuszczamy do nadmiernego zmęczenia fizycznego;
-
przestrzegamy norm kulturalnego zachowania się w stosunku do współuczestników wycieczki;
-
przestrzegamy wspólnie wypracowanych reguł zapewniających bezpieczeństwo, współdziałanie i przyjemny nastrój, które wpłyną na nasze doznania psychiczne i estetyczne;
-
dbamy o właściwy dobór ubioru dzieci do warunków atmosferycznych;
-
zapewniamy pełne bezpieczeństwo, a w określonych sytuacjach dajemy dzieciom „kontrolowane poczucie swobody”
-
zapewniamy właściwą organizację tak, aby osiągnąć zamierzone cele edukacyjne;
-
upowszechniamy różnorodne formy aktywnego wypoczynku.
-
-
W wycieczkach nie mogą brać udziału dzieci w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie. Rodzice zobowiązani są poinformować nauczyciela o stanie zdrowia dziecka, prowadzonym leczeniu, alergiach lub innych przeciwwskazaniach.
-
Nauczyciel organizując spacer lub wycieczkę jest zobowiązany odnotować ten fakt w dzienniku zajęć i w rejestrze wyjść dzieci poza teren przedszkola.
-
Udział dzieci w krótkich wycieczkach (kino, teatr, muzeum itp.) oraz w wycieczkach krajoznawczo-turystycznych wymaga pisemnej zgody ich przedstawicieli ustawowych (rodzice, prawni opiekunowie).
-
Wycieczki rozpoczynają się i kończą przed budynkiem przedszkola.
-
Kierownik i opiekunowie wycieczki odpowiadają za bezpieczny powrót dziecka do domu, przekazanie go rodzicom po powrocie.
-
Wycieczki finansowane są ze składek rodziców dzieci biorących udział w wycieczce.
-
Kierownik oraz opiekunowie nie ponoszą kosztów udziału w wycieczce.
-
Plan finansowy i rozliczenie zatwierdza dyrektor przedszkola.
-
Rozliczenie wycieczki dokonuje się na podstawie dowodów finansowych takich jak: listy wpłat podpisane przez rodziców, rachunki, faktury, bilety. W uzasadnionych przypadkach mogą to być oświadczenia o poniesionych wydatkach podpisane przez kierownika i opiekunów wycieczki.
IV. Bezpieczeństwo w czasie spacerów.
§ 4
- W czasie spacerów poza teren przedszkola liczebność grupy: 25 dzieci 5, 6 letnich – 2 opiekunów.
-
W czasie spacerów poza teren przedszkola liczebność grupy: 25 dzieci 3, 4 letnich – 3 opiekunów
-
Jeden opiekun prowadzi grupę, drugi opiekun idzie na końcu kolumny dzieci w parach.
-
Na terenie miasta należy poruszać się po chodniku, w przypadku braku chodnika – lewą stroną drogi, pojedynczo.
-
W lesie należy poruszać się po oznakowanych szlakach lub po wyznaczonych ścieżkach.
-
Nauczyciel ma obowiązek znać teren po którym będą poruszały się dzieci.
-
Przed wyjściem nauczyciel ma obowiązek poinformować dzieci o celu spaceru i zasadach poruszania się.
V Bezpieczeństwo w czasie wycieczek.
§ 5
-
W czasie wycieczek liczebność grupy – 10 dzieci 5,6 letnich – 1 opiekun.
-
W czasie wycieczek liczebność grupy – 7 dzieci 3,4 letnich – 1 opiekun.
-
W czasie przejazdu autokarem liczba dzieci nie może być większa od liczby miejsc podanej w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Każdy uczestnik wycieczki: dziecko i opiekun wycieczki ma własne miejsce w autokarze, przejścia w autokarze muszą być wolne.
-
Miejsca przy drzwiach zajmują osoby dorosłe.
-
Opiekunowie pilnują bezpieczeństwa dzieci w czasie jazdy: nie wolno siedzieć tyłem do kierunku jazdy, klęczeć na siedzeniach, chodzić po autokarze.
-
Postoje są dozwolone tylko w miejscach wyznaczonych: oznaczone parkingi.
-
Po każdym postoju opiekunowie sprawdzają stan liczebny grupy, pod nadzorem kierownika wycieczki.
-
W razie gwałtownego załamania się warunków pogodowych: burza, ulewa, śnieżyca, gołoledź kierownik wycieczki odwołuje wycieczkę.
-
Kierowca autokaru posiada świadectwo kwalifikacyjne kierowcy zawodowego oraz potwierdzenie sprawności technicznej autokaru.
VI Dokumentacja wycieczki.
§ 6
- Dokumentacja wycieczki:
- Karta wycieczki – załącznik nr 1 do regulaminu
-
Lista uczestników – załącznik nr 2 do regulaminu
-
Pisemna zgoda rodziców – załącznik nr 3 do regulaminu
-
Rozliczenie finansowe wycieczki – załącznik nr 4 do regulaminu
-
Dokumentacja wycieczki przechowywana jest w kancelarii przedszkola.
VII. Zadania dyrektora przedszkola
§ 7
-
Wyraża zgodę na zorganizowanie wycieczki zatwierdzając kartę wycieczki.
-
Czuwa nad prawidłową organizacją spaceru lub wycieczki.
-
Wyznacza kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych przedszkola posiadających uprawnienia do kierowania wycieczkami.
-
Decyduje o wykorzystaniu środków finansowych przeznaczonych na organizację wycieczki.
-
Kontroluje działania kierownika wycieczki.
-
Zatwierdza każdorazowo spacer, krótkie wycieczki poza teren przedszkola.
VIII. Zadania kierownika wycieczki
§ 8
-
Opracowuje program i regulamin wycieczki.
-
Przygotowuje „Kartę wycieczki” w 2 egzemplarzach, listę uczestników, pisemne zgody rodziców na udział w wycieczce i w terminie 3 dni przed rozpoczęciem wycieczki przedstawia do zatwierdzenia dyrektorowi przedszkola – załącznik Nr 1, załącznik Nr 2, załącznik Nr 3,
-
W przypadku zmiany opiekunów wycieczki i ilości dzieci biorących udział w wycieczce zgłasza niezwłocznie dyrektorowi przedszkola
-
Zapoznaje dzieci, rodziców i opiekunów wycieczki z programem i regulaminem wycieczki oraz informuje ich o celu i trasie wycieczki;
-
Zapewnia warunki do pełnej realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu oraz sprawuje nadzór w tym zakresie;
-
Zapoznaje dzieci i opiekunów wycieczki z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania;
-
Określa zadania opiekunów wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki oraz zapewnienia opieki i bezpieczeństwa dzieciom ;
-
Nadzoruje zaopatrzenie dzieci i opiekunów wycieczki w odpowiedni sprzęt, wyposażenie oraz apteczkę pierwszej pomocy;
-
Organizuje i nadzoruje transport, wyżywienie i noclegi dla dzieci i opiekunów wycieczki;
-
Dokonuje podziału zadań wśród uczestników wycieczki;
-
Dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki;
-
Dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu i informuje o tym dyrektora przedszkola i rodziców, w terminie 1 tygodnia od dnia jej zakończenia, przedstawiając w formie pisemnej rozliczenie dyrektorowi przedszkola i rodzicom.- załącznik nr 4.
-
W razie zaistnienia wypadku w czasie wycieczki podejmuje wszystkie decyzje:
-
-
w miarę możliwości udziela pierwszej pomocy,
-
wzywa pogotowie ratunkowe,
-
zawiadamia rodziców (prawnych opiekunów)
-
zawiadamia dyrektora przedszkola
-
-
W razie pożaru pomieszczenia w którym przebywają uczestnicy wycieczki organizuje akcję ewakuacyjną- wyprowadzenie dzieci w bezpieczne miejsce – wraz z opiekunami.
IX. Zadania opiekuna wycieczki
§ 9
-
Opiekunem wycieczki może być nauczyciel albo po uzyskaniu zgody dyrektora przedszkola inna pełnoletnia osoba – pracownik przedszkola, rodzic.
-
Opiekun sprawuje opiekę nad powierzonymi mu dziećmi.
-
Współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu.
-
Sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu wycieczki przez dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
-
Nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych dzieciom.
-
Wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika wycieczki.
X. Zadania uczestników wycieczki
§ 10
-
Rodzice sygnalizują wcześniej wszelkie potrzeby i dolegliwości związane np. z jazdą dziecka autokarem.
-
Dzieci przestrzegają zawartych wcześniej umów z opiekunami.
-
Dzieci starsze biorą czynny udział w przygotowaniach do wycieczki.
-
Reagują na umówione sygnały, np. podczas zbiórek.
-
Przestrzegają zasad prawidłowego zachowania się w miejscach publicznych, skansenach i rezerwatach przyrody, np. las.
-
Życzliwie i ufnie odnoszą się do opiekunów.
-
Dzieci starsze pomagają młodszym i słabszym.
-
Pamiętają o zachowaniu porządku i ustalonym przez opiekunów miejscu na odpadki.
-
Przestrzegają ustalonych zasad bezpieczeństwa i dyscypliny.
-
Sygnalizują opiekunowi swoje potrzeby fizjologiczne.
-
Uczestnikowi wycieczki- dziecku nie wolno:
-
zabierać własnego prowiantu, napojów i słodyczy,
-
zabierać własnych zabawek bez zgody opiekuna wycieczki,
-
niszczyć środowiska przyrodniczego, zrywać roślin, płoszyć i krzywdzić zwierząt,
-
oddalać się od grupy bez zgody opiekuna.
XI. Postanowienia końcowe.
§ 11
-
Wszystkie wyjścia grupowe dzieci które nie są wycieczkami wpisuje się do „Rejestru wyjść grupowych”. Rejestr zawiera datę, miejsce i godzinę wyjścia lub zbiórki dzieci, cel lub program wyjścia, miejsce i godzinę powrotu, imiona i nazwiska opiekunów, liczbę dzieci, oraz podpisy opiekunów i dyrektora.
-
O każdym wyjeździe dzieci rodzice zawiadamiani są najpóźniej na 7 dni przed planowanym terminem wycieczki.
-
Traci moc Regulamin z dnia 1 marca 2013r.
-
Regulamin wchodzi w życie z dniem 20 grudnia 2018r.