Czym dokładnie zajmują się specjaliści w naszym przedszkolu?
Zajęcia z terapeutą pedagogicznym, czyli zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
Terapia pedagogiczna zwana również zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi jest ukierunkowana na korygowaniu i kompensowaniu zaburzeń psychoruchowych dziecka, jako jednej ze szczególnie ważnych przyczyn niepowodzeń w przedszkolu i szkole. Zajęcia dedykowane są dzieciom, którym brak opanowania pewnych umiejętności utrudnia prawidłowy rozwój.
Celem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest przede wszystkim pomoc dziecku w przezwyciężeniu jego trudności w opanowaniu określonych umiejętności i w przyswojeniu danej wiedzy. Zajęcia te mają także na celu stworzenie dziecku możliwości rozwoju umysłowego i społecznego oraz także emocjonalnego.
W czasie zajęć wykorzystywane są najnowsze metody wspomagania rozwoju psychofizycznego, poprawy efektywności przyswajania treści programowych, korygowania i kompensowania zaburzeń funkcji poznawczych. Najbardziej skuteczne jest oddziaływanie polisensoryczne, czyli jednoczesne zaangażowanie wzroku, słuchu i ruchu.
Zajęcia prowadzone są przez terapeutę pedagogicznego M. Kusiak.
Zajęcia z psychologiem
Pierwszym etapem pracy psychologa jest obserwacja wszystkich dzieci w grupie. Ich zachowań oraz reakcji na różne sytuacje pojawiające się w relacjach z innymi. Obserwacja dzieci w grupach odbywa się zarówno podczas zajęć, czynności samoobsługowych, jak i zabawy swobodnej.
Psycholog obserwuje mocne i słabsze strony dziecka. Może stwierdzić, które dzieci są bardzo odważne, sprytne i przebojowe, a które nieśmiałe, wycofane czy agresywne. Może wychwycić także różnego rodzaju zaburzenia rozwojowe czy problemy zdrowotne dziecka, których rodzice mogą nie zauważyć. Reaguje w sytuacjach trudnych, udziela wskazówek wychowawcom dotyczących postępowania z danym problemem.
Psycholog organizuje zajęcia terapeutyczne oraz pomoc indywidualną – są to działania ukierunkowane na konkretne dziecko i jego problem.
Zajęcia mają charakter zabaw ogólnorozwojowych, wspierających prawidłowy rozwój dziecka. Podczas zajęć szczególną uwagę przywiązujemy do rozwijania funkcji poznawczych (koncentracja uwagi, pamięć, logiczne myślenie), kompetencji emocjonalno- społecznych.
Rodzic może również poprosić o spotkanie i rozmowę z psychologiem, kiedy zauważa zachowania dziecka, których ani psycholog, ani wychowawca nie są w stanie zaobserwować.
Zajęcia prowadzone są przez psycholog A. Żeleźnik.
Zajęcia logopedyczne
Logopeda to terapeuta, który zajmuje się: kształtowaniem prawidłowej mowy w trakcie jej rozwoju, usuwaniem wad wymowy, a także uczeniem mowy w sytuacji jej braku. Praca logopedy nie ogranicza się tylko do korygowania wad wymowy (dyslalia). Pracuje również z dziećmi np. z uszkodzonym narządem słuchu, z dziećmi z wadami genetycznymi, z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzonym rozwojem mowy.
Terapia logopedyczna odbywa się w formie zabawy, jest dostosowana do wieku i możliwości każdego dziecka. Zajęcia są grupowe ( 2 3 osobowe), wyjątek stanowią dzieci posiadające orzeczenie ( terapia indywidualna). W trakcie zajęć prowadzone są m.in. ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny, oddechowy, fonacyjny; ćwiczenia artykulacyjne mające na celu wywołanie i utrwalenie prawidłowej wymowy głosek, a także ćwiczenia poszerzające słownik czynny i bierny.
Zajęcia prowadzone są przez logopedę A. Remian.
Zajęcia z pedagogiem specjalnym
Pedagog specjalny potrafi planować, prowadzić i modyfikować działania edukacyjne, terapeutyczne czy też opiekuńcze dla osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
W przedszkolu pedagog specjalny ułatwia dzieciom z orzeczeniami o kształceniu specjalnym (np. z powodu niepełnosprawności) lub trudnościami na tle społeczno-środowiskowym, odnalezienie siebie w grupie, przyswajanie wiedzy, asymilację w warunkach szkolnych, akceptację siebie itd. Zadaniem pedagoga specjalnego jest przede wszystkim diagnozowanie problemów i podejmowanie działań, które dany problem mogą niwelować. W tym często we współpracy np. z psychologiem szkolnym, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, nauczycielami, rodziną ucznia i z samym uczniem.
W praktyce więc praca pedagoga specjalnego w przedszkolu może dotyczyć wielu sytuacji, a jego działania łączą edukację z elementami terapii. Na przykład pedagog specjalny może prowadzić:
- zajęcia rewalidacyjne,
- zajęcia z logopedii,
- zajęcia z terapii ręki,
- prowadzić zajęcia uspołeczniające np. TUS (trening umiejętności społecznych).
Zajęcia prowadzone są przez pedagoga specjalnego E. Gil.