Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej
z dziećmi 4,5 letnimi na miesiąc styczeń 2025r
opr. Anna Żak, Lucyna Rusnak
1.Witamy Nowy Rok z przyjaciółmi.
Poznanie pojęcia „rok”, „pory roku”, wdrażanie do poprawnego posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia. Kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez oferowanie prostej pomocy, miłe słowo i gest, przygotowane samodzielnie niespodzianki. Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych. Kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności
2.Zimowa olimpiada przedszkolaków.
Uświadamianie dzieciom wpływu aktywności fizycznej, hartowania i zdrowego odżywiania na stan zdrowia, prawidłowy rozwój i samopoczucie. Poznanie poję Zimowa Olimpiada i Paraolimpiada i zimowych dyscyplin sportowych. Akceptowanie odmienności osób niepełnosprawnych. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe. Kształtowanie umiejętności cieszenia się z wygranej, odporności emocjonalnej, a w szczególności radzenia sobie z przegraną oraz okazywania radości z wygranej innych podczas rywalizacji sportowych. Utrwalenie znajomości piramidy zdrowego żywienia, rozróżnianie zdrowej i niezdrowej żywności, wyrabianie nawyków prozdrowotnych
3.Moi dziadkowie.
Uświadomienie własnej roli społecznej w rodzinie, kształtowanie uczucia przywiązania, szacunku i wdzięczności dla dziadków, uczenie się czerpania radości ze sprawiania innym niespodzianek z okazji ich święta, wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólne przeżywanie przyjemności i radości. rozwijanie umiejętności wokalnych, recytatorskich i tanecznych.
4.Pięć zmysłów mam.
Zapoznanie z pięcioma podstawowymi zmysłami i ich rolą w codziennym życiu. Uświadomienie negatywnego wpływu hałasu na samopoczucie i zdrowie. nawyku dbania o higienę narządów zmysłu. Nabywanie właściwego stosunku do ludzi niewidomych, głuchoniemych. Oswojenie dotykowe z powierzchnią o różnej fakturze, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej, zastosowanie dźwięku jako środka wyrazu, rozwijanie pamięci słuchowej.
5.Z kulturą za pan brat”.
wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym, zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami, rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno, rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi atrybutami, tj. kreatywnością, innowacyjnością, doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi, w tym wyrażania odczuć związanych z odbiorem sztuki.
Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej z dziećmi 4,5 letnimi na miesiąc grudzień 2024r
Anna Żak, Lucyna Rusnak
Imieniny Mikołaja.
Zaznajomienie z historią o św. Mikołaju, pielęgnowanie tradycji, odnoszenie się do siebie z życzliwością. Rozwijanie śmiałości, wiary we własne siły. Ćwiczenia w coraz lepszym rozumieniu aspektu kardynalnego liczby. Rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej.
Kuchenne laboratorium.
Poznanie zastosowania kilku sprzętów kuchennych. Poznanie pojęć ogólnych, takich jak: pieczywo, napoje, słodycze, nabiał. Uściślenie wiedzy związanej z przygotowaniem posiłków. Ukazanie bogactwa darów natury na świątecznym bożonarodzeniowym stole. Utrwalenie znajomości swojego adresu domowego. Doskonalenie mowy. Rozwijanie wyobraźni i inwencji ruchowej. Rozwijanie słuchu fonematycznego.
Czekamy na Święta.
Poznanie istoty Świąt Bożego Narodzenia, odczuwanie nastroju oczekiwania i radości w związku ze zbliżającymi się świętami. Wzbogacanie słownictwa. Rozwijanie zainteresowania przedmiotami dekoracyjnymi. Rozwijanie wrażliwości estetycznej. Doskonalenie umiejętności współpracy w zespołach, planowania kolejnych czynności. Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami. Określanie liczebności zbioru. Doskonalenie precyzji ruchów palców i dłoni.
Świąteczne spotkania rodzinne.
Współtworzenie atmosfery akceptacji i życzliwości. Budowanie pozytywnych relacji w grupie. Używanie czasu przeszłego w wypowiedzi. Rozwijanie wyobraźni. Kojarzenie elementów stroju z ich przeznaczeniem. Spostrzeganie zmian we wzajemnym położeniu przedmiotów. Rozwijanie wrażliwości muzycznej. Uwrażliwienie na piękno języka literackiego.
Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej
z dziećmi 4,5 letnimi na miesiąc listopad 2024r
opr. Anna Żak, Lucyna Rusnak
Mój dom. Moja Ojczyzna”
Rozwijanie zainteresowań architekturą mieszkalną i krajobrazu, , utrwalenie znajomości adresu domowego, rozwijanie samodzielności myślenia, argumentowania, doskonalenie umiejętności podziału wyrazów na sylaby i liczenia sylab w wyrazie, rozwijanie umiejętności planowania swoich czynności, rozwijanie małej i dużej motoryki, kształtowanie postaw patriotycznych.
Leśne śpiochy i nie – śpiochy”
Rozwijanie zainteresowań światem przyrody, rozwijanie słuchu fonematycznego, zacieśnianie więzi koleżeńskich, rozwijanie umiejętności dodawania, rozwijanie koncentracji uwagi, rozwój umiejętności wizualizowania, wytworzenie emocji radości i zadowolenia, rozwijanie myślenia i wyobraźni twórczej, doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi,.
„Odkrywamy kosmos”
Wzbogacenie słownictwa, wyciąganie prostych wniosków na podstawie zdobytych informacji, rozwijanie zainteresowań czytelniczych-rozumienie pojęć: daleko – blisko, dalej – bliżej, rozwijanie umiejętności odczytywania zakodowanych informacji, doskonalenie umiejętności wycinania, rozwijanie sprawności grafomotorycznej, rozwijanie logicznego myślenia
„W teatrze”
Wzbogacenie wiedzy n/t sztuki teatru. Poznanie pojęć związanych z wystrojem teatru: aktor, scena, kurtyna, sufler, lalka. Poznanie zasad kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych. Rozwijanie inwencji twórczej poprzez tworzenie prac plastycznych. Zapoznanie dzieci z elementami obrzędowości ludowej.
Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej
z dziećmi 4,5 letnimi na miesiąc październik 2024r
opr. Anna Żak, Lucyna Rusnak
- W sadzie i w ogrodzie.
Rozpoznawanie i nazywanie owoców i warzyw, poznanie znaczenie witamin dla zdrowia, utrwalenie nawyku mycia warzyw i owoców przed jedzeniem. Utrwalenie znajomości kolorów. Rozumienie pojęć dalej-bliżej. Rozwijanie inwencji twórczej. Doskonalenie uwagi i precyzji. Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej. Kształtowanie umiejętności kulturalnego zwracania się do siebie.
- Złota jesień wokół nas.
Odkrywanie zjawisk zachodzących w przyrodzie wraz ze zmianą pory roku. Rozpoznawanie gamy ciepłych barw. Poznanie właściwości jesiennych liści. Wzrost wiedzy n/t różnych sposobów przetwarzania owoców i warzyw, gromadzenia przez ludzi zapasów na zimę, Rozwijanie umiejętności przeliczania elementów zbioru oraz dzielenia zbioru na podzbiory. Rozwijanie umiejętności współdziałania. Kształtowanie poczucia rytmu.
- Dbam o swoje bezpieczeństwo.
Utrwalenie zasad przechodzenia przez jezdnię. Uświadomienie roli sygnalizacji świetlnej. Zachowanie ostrożności w pobliżu ulicy. Rozumienie pojęć: obok, między, na środku. Rozbudzanie ciekawości, pomysłowości. Rozwijanie zainteresowań technicznych. Doskonalenie sprawności ruchowej.
- Ważne wynalazki.
Poznanie działania i sposobów wykorzystania kilku urządzeń technicznych w gospodarstwie domowym. Uświadomienie dzieciom, w jaki sposób urządzenia techniczne ułatwiają ludziom życie. Rozwijanie umiejętności konstruowania zbiorów o takiej samej liczbie obiektów. Rozwijanie samodzielności i konsekwencji w działaniu.
- Sposoby na jesienna szarugę.
Wzbogacenie wiedzy n/t tego co zbierają ludzie, czym się zajmują. Wzbogacenie wiedzy przyrodniczej. Rozwijanie zamiłowań czytelniczych. Kształtowanie sprawności grafomotorycznej. Podejmowanie prób rozróżniania stron lewa-prawa. Doskonalenie intuicji malarskiej.
Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej
z dziećmi 4,5 letnimi na miesiąc wrzesień 2024 r.
opr. Anna Żak, Bożena Wilk
Witajcie w przedszkolu.
Zapoznanie z pomieszczeniami znajdującymi się w przedszkolu, ich wyglądem i przeznaczeniem. Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie rozwijanie przyjaznych relacji opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji. Przypomnienie zwyczajów panujących w przedszkolu. Ustalenie i przestrzeganie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania dorosłych i wypowiedzi rówieśników.
Razem jest weselej.
Poznawanie zamiłowań i upodobań swoich kolegów, odkrywanie swoich mocnych stron, sposobów radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych. Nabywanie świadomości dzielenia przestrzeni z innymi dziećmi i dorosłymi. Rozwijanie umiejętności opowiadania, pokonywania nieśmiałości podczas dzielenia się swoimi przemyśleniami na forum grupy. Wzbogacanie słownika przez kontakt z literaturą. Rozwijanie poczucia rytmu, odnajdywanie przyjemności podczas ruchu przy muzyce.
Nasze emocje i uczucia.
Uświadomienie dzieciom wartości wynikających z poznania i zrozumienia własnych stanów emocjonalnych oraz uczuć innych osób. rozwijanie u dzieci zdolności do empatycznego odczuwania; – kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć przeżywanych w różnych sytuacjach oraz radzenia sobie z nimi. Poprzez tworzenie prac plastycznych rozwijanie małej motoryki, precyzji i dokładności. Dostrzeganie i nazywanie różnic i podobieństw, utrwalanie pojęć: nad, pod, góra, dół.
Witamy jesień.
Podsumowanie wiedzy dotyczącej zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią Rozwijanie umiejętności współdziałania w sytuacji zabawowo-zadaniowej. Utrwalanie nazw darów jesieni, dobierania stroju odpowiednio do pogody. Rozbudzanie zainteresowań światem przyrody. Rozwijanie zmysłu dotyku, węchu, wzroku oraz umiejętności matematycznych poprzez zabawy z wykorzystaniem materiału przyrodniczego.